Hogyan függ össze a változókor és a csontritkulás?

Olvasási idő:
A változókor nem éppen kellemes tünetekkel hozza a tudtodra, hogy változik a szervezeted. Jó lenne, ha csak ennyiben kimerülne ez az időszak, sajnos azonban egy sor betegségre is hajlamosít az, ha kopogtat a menopauza. Ilyen a csontritkulás is, ugyanis a klimax időszakába lépett nőknél sokkal gyakrabban alakul ki ez a csontokat érintő probléma.

A változókor természetesen nem maradhat ki egyetlen nő életéből sem. Persze lehet, hogy te észre sem veszed a tüneteket, de attól még ugyanúgy leáll a petefészked működése, bár ezt pozitívumként is megélheted. Az azonban már sokkal kellemetlenebb, hogy a test öregedése (akármennyire szomorú is ezt leírni) egy csomó betegség kialakulását elősegítheti. Ilyen a csontritkulás is, ami elég komoly gondokat okozhat az egészségedben.

Csontritkulás: mit is jelent ez?

A csontritkulás le is írja önmagát: a csontok tömege és mésztartalma csökkenésnek indul, ami aztán, kezdetben egy, később folyamatos csonttörésekkel jár. A csont sokkal lyukacsosabb lesz, aminek következtében nehezebben tartja meg a rá nehezedő súlyt. A legrosszabb, hogy erre alig figyelmeztet valami, mindaddig, míg valamelyik csontod el nem törik, ami aztán sorozatossá válik.

Kialakulásának oka nem ismert. Azt tudjuk, hogy 30 éves korunkig általában építjük a csontokat, ezt követően azonban fokozatosan veszítünk a csontsűrűségünkből, csonttömegünkből. A csont lyukacsos szerkezetében a lyukak egyre nagyobbak lesznek az oszteoporózis hatására. Ha az így kialakult csontvesztés elér egy pontot, akkor már csontritkulásról van szó.

A csontritkulást megelőzheted, ha rendszeresen mozogsz!

Hogyan jön képbe a változókor?

Azt már tudjuk, hogy a menopauza komoly változásokat hoz a hormonháztartásban. A női nemi hormonok termelődése lelassul, ami aztán egy sor tünet mellett a csontokra is kihat. Ezek a hormonok ugyanis a csontépítés folyamatában is részt vesznek. A változókorban elinduló csontvesztés kb. 10 évig folyamatos, azt követően csökken, hiszen a tested hozzászokik az ösztrogénhiányos állapothoz, azonban sajnos nem áll meg. Mivel az ösztrogén hiányzik, így a csontszövet lebontása fokozódik. A progeszteron hasonlóképp hat a csontépítésre, így hiányára megváltozik a csontanyagcsere.

Sajnos a statisztikák is azt mutatják, hogy a nők sokkal érintettebbek, mint a férfiak.

A menopauza alatt kb. minden harmadik nőt érinti ez a probléma, ezer nő közül pedig 50-70-nél bekövetkezik a csonttörés évente! Brutális számok ezek, a rossz életmódunkkal pedig csak még inkább nehezítünk a helyzeten.

Kiket érint leginkább?

Mint a legtöbb betegség esetében, itt is az életmód, illetve az örökletesség okolható. A maximális csontsűrűséget a genetikai tényezők alakítják főként. Így ha a családodban van, akinek, vagy akiknek alacsony a csontsűrűsége, akkor érdemes odafigyelned magadra.

Az sem mindegy, mennyi kalciumot viszel be, illetve, hogy mennyire hasznosul a tápanyag. 40 felett, a kötelezően szedett vitaminok közé, nyugodtan felveheted a kalciumot is!

A cigi, az alkohol, és legnagyobb bánatunkra a kávé is kalciumot von el a szervezettől. Persze kis mértékben fogyaszthatóak ezek az italok, de a cigiről jobb, ha leszoksz (és a csontritkulás csak egy ok a sok közül).

A D3-vitamin hiánya szintén rizikófaktor, ugyanis ha elégtelen mennyiségben van jelen a szervezetedben, akkor a bevitt kalcium nem fog megfelelően hasznosulni. Ugyanez igaz a csodadiétákra is: csontritkulási hajlam, vagy „csak” a saját egészséged érdekében NE kövesd ezeket az egyoldalú, tápanyagokat nélkülöző fogyókúrákat.

Biztosan unalmas már, de a mozgáshiány is nagyban hozzájárul a csontritkulás kialakulásához. Ha ülő életmódot folytatsz és mellette hiányzik az életedből a mozgás, akkor nagyobb eséllyel alakul ki nálad a betegség.

Fontos tehát, mint a legtöbb betegség esetében, a megelőzésre helyezni a hangsúlyt. Ha rendszeresen mozogsz, változatosan eszel, sokkal kisebb eséllyel alakul ki nálad a betegség.