Nyomelemek és vitaminok a pajzsmirigy szolgálatában

Olvasási idő:
A pajzsmirigyednek nagyon fontos szerepe van a szervezetedben.  Működése rendkívül összetett, így nem véletlen, hogy különböző nyomelemek és vitaminok, mint pl. jód, szelén, cink, D‑vitamin is hozzájárulnak a megfelelő működéséhez. Megkérdeztük Sárga Diána dietetikust, mik azok a nyomelemek és vitaminok, amiket érdemes a pajzsmirigy egészséges működéséért fogyasztani. Lentebb az ő írását olvashatjátok.

Jód

A jód elengedhetetlen a pajzsmirigy működésében, hiszen a hormon alkotó része. Ezen kívül hatással van a növekedésre, szellemi fejlődésre és részt vesz az anyagcsere folyamatok szabályozásában is. A szervezet szükséglete nemcsak életkoronként más és más, de a pajzsmirigybetegség fajtája is befolyásolja ezt.  Ha jódhiány okozza a pajzsmirigy nem megfelelő működését, akkor elengedhetetlen ennek pótlása, azonban az autoimmun pajzsmirigy betegségekben túlzott bevitele tovább fokozhatja a gyulladást, így ilyen esetben kimondottan ronthat az állapoton. Nem véletlen tehát, hogy nem szabad egyből nekiállni a pótlásának, hanem mindig ki kell kérni a kezelőorvos véleményét és megbizonyosodni arról, hogy valóban szükséges-e a szedése vagy tovább ronthatja a helyzetet.

Szelén

A szelén nagyon fontos esszenciális nyomelem, amely szintén nagyban befolyásolja a pajzsmirigy működését.

Ebben a szervünkben tud a legnagyobb mennyiségben felhalmozódni, de ezen kívül számos más szerepe van a szervezet megfelelő működésében. Antioxidáns hatása révén megköti a szervezetet károsító szabadgyököket, részét képezi azoknak az enzimeknek, amelyek a T4 (thyroxin) átalakítását segítik a nála biológiailag aktívabb T3-á ( trijódthyronin).

A pajzsmirigy támogatására több nyomelemet és vitamint is érdemes alkalmaznod

Gyulladásos pajzsmirigy betegségekben, mint pl. Hashimoto-thyreoditisben, Basedow-Graves kórban, azt figyelték meg, hogy gátolhatja az autoantitestek képződését.
Mind a hiánya és a túladagolása is káros lehet, így nagyon fontos a megfelelő adagolás. Pajzsmirigy működési zavarok esetén általában napi 150- 200 mikrogramm ajánlott.  A legfelső tolerálható szint 300 – 400 mikrogramm, ezért ügyelni kell arra, hogy ennél nagyobb napi mennyiségben semmiképp nem szabad bevinni a szervezetedbe.

Cink

A cinknek, a szelénhez hasonlóan, fontos szerepe van a pajzsmirigy hormonok szintézisében. Segít az aktív T3 kialakításában, illetve azt is megfigyelték, hogy szerepe lehet a pajzsmirigygondok okozta hajhullás kezelésében. Hiányában nem csak pajzsmirigyműködés zavara alakulhat ki, hanem a szervezet működésében számos további folyamatra hatással lehet, mint pl. a növekedésre vagy a reprodukcióra. Ezen kívül fontos szerepe van az immunrendszer működésében és több száz enzim felépítésében is.

D-vitamin

Ma már nem is igazán vitaminként, inkább hormonként tekintenek rá a szakemberek. Fontos szerepe van tehát a hormonháztartás megfelelő működésében, illetve hatással van a csontok, immunrendszer és a szív működésére is. Hiánya együtt járhat pajzsmirigybetegséggel, inzulinrezisztenciával, de fokozhatja az autoimmun betegségek és daganatok kialakulásának veszélyét is. A szervezetben a D-vitamin szintet egyszerű vérvétellel lehet ellenőrizni és ebben az esetben is mindig a kezelőorvos döntése, hogy mennyi ideig és milyen mennyiségben szükséges pótolni ezt.

Habár a lista nem teljes, hiszen a nyomelemeken, vitaminokon kívül is vannak tényezők, amelyek befolyásolják a pajzsmirigy működését, így is látható, hogy nagyon sok minden hozzájárul ahhoz, hogy jól tudja ellátni a funkcióját e fontos szervünk.