Diétás alapok 1.: ezért ne koplalj!

Olvasási idő:

Fogyni sosem egyszerű: alapvetően a diétás étrendet tartani és összeállítani is komoly kihívás. 40 felett pedig különösen nehéz megszabadulni a fölösleges kilóktól. Azt azonban fontos tudni, hogy a diéta nem önsanyargatásból és koplalásból áll, ezzel ugyanis sokkal többet ártasz, mint gondolnád. Fontos tudni az alapokat, hogy aztán kedvedre ehess, sőt, még fogyj is!

A diéta szó hallatán (szándékosan nem fogyókúrát használok, ugyanis abban szerepel a kúra szó, az egészséges étkezésnek pedig állandónak kellene lennie) a legtöbben összerezzennek, és azt gondolják, hogy diétásan étkezni egyenlő valami szottyadt saláta elfogyasztásával, vagy csirkemell rizs kombinációjával. Sokan élből elutasítják a diétázást, hiszen az élethez hozzátartozik az, hogy jókat együnk, vagy éppen zabáljunk. Azt azonban kevesebben tudják, hogy a diétázás is szólhat a finom ételekről, éppen csak ismerni kell az alapokat.

Azt szögezzük le már az elején, hogy a diétázás nem időszakos. Ahhoz, hogy a tested egészségesen és sokáig működjön, nagyon fontos, hogy megfelelően tápláld. Rengeteg betegség, idegi eredetű probléma húzódhat meg az egészségtelen étrend mögött. De nézzük most az egészségeset!

Ha szeretnél többet olvasni a diétás alapokról, kattints!

Csak ne koplalj!

Sokan gondolják úgy, hogy fogyni úgy a legegyszerűbb, ha egyszerűen nem esznek, vagy nevetségesen kevés kalóriával próbálják fedezni a napi szükségletet. Ez azonban a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz. Tény, hogy ilyenkor elindul a fogyás, hiszen a szervezeted kétségbeesetten elkezd kapkodni bármi után, amiből energiát csiholhat. Ez pedig általában nem zsír, hanem izom, az izomvesztésről azonban később. Ha a szervezetedtől megvonod a megfelelő tápanyagokat, akkor beindítja az éhező üzemmódot, azaz lelassítja az anyagcseréd, hogy a működéséhez szükséges tápanyagokat valahogy fedezni tudja. Emellett egy életre tönkre vágod az anyagcserédet, sőt enervált, gyenge és ideges leszel, hiszen nem jutsz elég tápanyaghoz.

Az pedig csak „hab a tortán”, hogy bár lefogysz, de előbb utóbb visszatérsz a régi kerékvágásba, azaz össze-vissza eszel, vagy legalábbis sokkal többet, amitől pillanatok alatt visszaszeded a leadott kilókat, hiszen a szervezeted őrült mód elkezdi raktározni a bevitt tápanyagot.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a koplalás, bár fogysz tőle valamennyit, mégsem ajánlott, hiszen teljesen tönkreteszi az anyagcserét, sőt amint elkezded a koplalás előtti mennyiségek bevitelét, nem csak visszacsorognak a leadott kilók, hanem még hízni is fogsz.

Emellett a koplalás lelkileg is megviselő, hiszen minden szerved működéséhez szükséges a bevitt energia, ez alól pedig az agyad sem kivétel. Csökkenni fog a munkavégző képességed, stresszesebb leszel, amit a környezeted és a kapcsolataid is nehezen viselnek majd. Sőt, gyenge és kedvetlen leszel, szóval „csak” pont azokat teszed tönkre az életedben, ami miatt érdemes élni.

Diétázni örömmel is lehet, ha a megfelelő ételeket választod!
Diétázni örömmel is lehet, ha a megfelelő ételeket választod!

Divatdiéták: csak azt ne!

Nincs ez másként a divatdiétákkal, villámfogyókúrákkal sem. A szétválasztó diéta, a káposztaleves-diéta és társaik legalább olyan károsak, mint a koplalás. Ha egy diéta az alapvető makrotápanyagok kiiktatásán alapszik, akkor kezdj gyanakodni. Tévedés, hogy jót tesz, ha egyik nap fehérjét, másik nap szénhidrátot fogyasztasz. Ezeket együtt, a megfelelő mértékben és mennyiségben kell bevinned.

De nem is ez lenne a legnagyobb baj a gyors fogyást ígérő csodadiétákkal. A probléma alapvetően nagyon hasonlít a koplaláshoz, ugyanis ha bizonyos tápanyagokat megvonsz magadtól, akkor az anyagcseréd belassul, és ha abbahagyod a diétát, jojó-effektusra számíthatsz. Ugyan fogyni fogsz, hiszen alapvetően kevesebb kalóriát viszel be, ez a fogyás nem tartós, sőt, ha befejezted a diétát, inkább hízni fogsz, és többet fog mutatni a mérleg, mint előtte.

Ha pedig olyan étrendet választasz, amivel 1-1 ételt preferálsz, mint a káposztaleves-diéta vagy a tisztítókúrák, akkor olyan tápanyaghiányos állapotot idézhetsz elő, amellyel komoly károkat okozol a szervezetednek.

Ha semmi tapasztalatod nincs egy étrend összeállításában, érdemes dietetikushoz fordulni, aki összeállít neked egy olyan diétát, amely 100 %-ban illeszkedik a céljaidhoz.