Édesburgonya: miért szeretjük?

Olvasási idő:
Amit valószínűleg te is tudsz már, ha kóstoltad ezt a zöldséget: az édesburgonyának köze sincs a burgonyához, maximum alakra. Ettől persze semmit sem változik az értéke, hiszen ez a narancsszínű növény igazi kincs a konyhában: nem csak egészséges, hanem nagyon finom is, a felhasználhatósága pedig borzasztó sokrétű!

Ízre és megpucolva inkább a jó öreg sütőtökhöz hasonlíthatnánk, ez a narancssárga növény azonban a szulákfélék családjába tartozik. Habár elsősorban a finom gumók miatt fogyasztjuk, a fiatal levelek is ehetőek. Maga a növény egyáltalán nem köthető a krumplihoz, ugyanis hosszú indái és szív alakú, nagy levelei vannak, tehát cseppet sem köthető ahhoz a növényhez, amiről a krumplibogarat szokás gyűjtögetni.

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a zöldség és ez nem véletlen, hiszen édeskés íze mellett meglehetősen egészséges is, diétás étrendbe is könnyedén beillesztheted.

Miért olyan egészséges az édesburgonya?

A színe már utalhat magas béta-karotin tartalmára, ami annyit jelent, hogy napi 100 grammal már elérjük a napi A-vitamin szükségletünk kétszeresét!

Persze nem csak A-vitaminban bővelkedik, hiszen magas a C-vitamin tartalma is (100 grammban 20-30 mg!), de B1, B2 és B6-vitaminban is bővelkedik, emellett E-vitamin tartalma is kielégítő.

A vitaminok mellett olyan fontos nyomelemeket tartalmaz, mint a magnézium, vas, kálium, cink és réz, de foszfor, nátrium és szelén tartalma sem elhanyagolható. Míg a legtöbb zöldségféle fehérjeszegény, az édesburgonyában még ez is megtalálható, akár 2 gramm is 100 grammonként, ez zöldségviszonylatban magasnak számít!

Az édesburgonya sütve például az egyik legfinomabb nasi, és még egészséges is!

Hogyan együk?

Az egészséges életmód, habár gyógyítóan is hathat, elsősorban a megelőzésben játszik kiugró szerepet. Ez alól természetesen az édesburgonya sem kivétel, magasabb ugyan a szénhidráttartalma, de alacsonyabb a glikémiás indexe, így nem dobálja olyan hevesen a vércukorszinted, mint a sima krumpli! Diétában azonban bátran fogyaszthatod, hiszen meglehetősen sokrétű a felhasználása, akár édességként is eheted.

Ha sütnéd, ha főznéd, ha pürésítenéd, ha párolnád, ha grilleznéd, vagy édességet csinálnál belőle, akkor nagy barátod lesz az édesburgonya, ugyanis ezekre mind használhatod. Húsok mellett is kiválóan megállja a helyét, de akár lepénykét is süthetsz belőle, szóval, ha életmódot váltottál, mindenképpen érdemes megbarátkoznod ezzel a zöldséggel.

Arra érdemes figyelni, hogy vásárlás során mindig a sima, feszes héjú zöldséget válaszd, mert ezek a friss példányok. Hűtőszekrénybe inkább ne tedd, mert a cukorból, alacsonyabb hőmérséklet mellett, hamar keményítő válik. A régi késeket inkább felejtsd el, szeletelésnél válaszd inkább a rozsdamentes vágóeszközöket, ugyanis a batáta hamar megfeketedik ezektől a késektől.

Piacon érdemes beszerezni, ugyanis hazánkban is jóízűen megterem, sőt, sokkal zamatosabb és jobb minőségű, mint az import áru (ez mondjuk javarészt minden élelmiszerre igaz).

Piacokon én már találkoztam lila illetve fehér húsú változattal is. Ízre mindkettő kevésbé édes, mint narancssárga társuk.

Meglepő lehet, de egyes trópusi termőhelyeken lisztet, tésztát, kenyeret is készítenek belőle. Ezek közül a tésztához már volt szerencsém, kissé gumi állagra hajaz, de ezen kívül remekül felhasználható, ha az ember igyekszik egészségesen étkezni.

Ha héjastól fogyasztod, akkor alacsonyabb glikémiás indexre és magasabb tápanyagtartalomra számíthatsz (hiszen a héjában, vagyis inkább alatta, van a vitamin).

Számos helyen beszerezheted ezt a remek finomságot, és hidd el, hálás leszel magadnak, ha minden héten fogyasztod. Gyorsan és könnyen elkészíthető, hihetetlenül sokoldalú, így hát édesburgonyára fel!