Szénhidrát, miért utál téged mindenki?

Olvasási idő:
Eljutottunk ide is, górcső alá vesszük mindenki ádáz ellenségét, az égetnivaló, ördögtől való szénhidrátokat. Lehet túlzok kicsit, de ha valakit megkérdezel, ő hogyan diétázik, szinte biztos, hogy azt a választ kapod: „Ááá én csak egyszerűen nem eszek szénhidrátot!” Összeszedem, miért nem jó ez a hozzáállás, és miért nem iktathatod ki teljesen a szénhidrátokat az étrendedből.

A szénhidrát elengedhetetlen a mindennapi, energiát igénylő feladatokhoz. A gondolkodás, mozgás, a létezés egyik fontos kelléke. Bár tény és való, nagyon könnyű túlzásba esni, és túl sokat enni belőle, ezért is hiszi azt mindenki, hogy e miatt hízik meg. Ami voltaképp igaz is, azt azonban ne felejtsük el, hogy, mint minden más táplálék esetében, itt is a mennyiségé a döntő szerep (tehát, ha ész nélkül tolod az édességet és a pizzát, hízni fogsz).

Miből is épül fel a jó öreg szénhidrát?

A szénhidrát gyors energiaforrás, amely szénből, oxigénből és hidrogénből épül fel. Több formában is találkozhatsz vele, például a cukrok is szénhidrátnak számítanak, de ezen kívül ott vannak még a keményítők és a rostok is, melyek az összetett szénhidrátok csoportjába tartoznak.

Ész nélkül tényleg nem egészséges.

Emésztés alatt a szénhidrátok cukrokká alakulva a véráramba kerülnek, így közvetlen az agyba, majd az inzulin segítségével a sejtekhez jutnak, így adnak energiát. A maradékot az izmok és a máj raktározzák glikogén formájában. Ha ezek a glikogénraktárak kiürülnek, a szervezet elkezdi lebontani a zsírt (ami egyébként fogyás szempontjából kulcsfontosságú).

Itt van ebben a kunkor, ugyanis ha túl nagy mennyiségben kerül a szervezetedbe, akkor a glikogénraktárak nem hogy tele lesznek, de nem is tudják raktározni a felesleget, így az zsírrá alakul, ami pedig előidézi a hízást.

Hízásra nem, de energiára szükség van

Ebből következik, hogy sokan úgy vélik, ha kiiktatják a szénhidrátokat, akkor majd hiphop leolvad róluk a zsír. Sajnos azonban ez nem ilyen egyszerű. Mivel a test elsősorban szénhidrátból nyeri az energiát, ezért ha nem eszel szénhidrátokat, akkor gyenge, ideges, türelmetlen és rosszkedvű leszel, hiszen a tested nem kapja meg a neki feltétlenül szükséges tápanyagot.

Koncentrálj az összetett szénhidrátokra!

Azonban a szénhidrátok között is vannak jó és rosszfiúk. Általában a rosszfiúk az egyszerű szénhidrátok, a sokak által szeretett péksütemények, fehér lisztes termékek, cukrot tartalmazó finomságok, édességek stb. Ezek gyorsan emészthető, magas glikémiás indexszel rendelkező szénhidrátok, amelyek megemelik a vércukorszinted, így sokkal könnyebben alakulnak zsírrá, valamint számos betegség kialakulását is előidézhetik, mint cukorbetegség, IR, stb.

Jófiúk alatt pedig az összetett szénhidrátokat értjük, amik alacsony glikémiás indexükkel lassabb felszívódásukkal hosszabban szolgáltatnak energiát, sőt, fontos rostokat, tápanyagokat, vitaminokat tartalmaznak. Jót tesznek az emésztésnek is, ezért érdemes gyakran fogyasztani őket. Ezek elsősorban a teljes kiőrlésű termékek, a zabpehely, a zöldségek, gyümölcsök, olajos magvak, gabonafélék stb.

Láthatod tehát, hogy ha a megfelelő forrást választod, többet profitálhatsz, ezért nyugodtan egyél csak szénhidrátokat. A következő részben összeszedem, mikkel érdemes próbálkoznod!