A tested jelzi, ha baj van: így visel meg a stressz

Olvasási idő:
A baj jelen esetben a túlzásba vitt idegeskedést, közismertebb nevén a stresszt jelenti. Szomorú, de egyre gyakoribb vendég ez mindenki számára, biztosan te is találkoztál már vele. Ha nem, akkor valószínűleg nem fogok neked újat mondani, ha azonban gyakoriak az aggodalommal, idegeskedéssel teli mindennapok, akkor bizony ideje változtatni.

Persze, mintha ezen változtatni annyira egyszerű lenne. Életkortól, nemtől, foglalkozástól függetlenül mindenki találkozott már rázós helyzetekkel. Kisgyerekként persze egészen más a történet, de ahogyan bekerülsz az iskolába, majd lépdelsz előre, úgy növekszik egyre nagyobbra ez a fojtogató, felemésztő érzés, a stressz. Pláne ha még alapvetően is aggodalmas fajta vagy, akárcsak én, akkor különösen nehéz megküzdeni ezzel az érzéssel.

A túlaggódás nem egy szerencsés tulajdonság. Azt azonban tudni kell, hogy így bizony nem lehet végigpörgetni egy életet.

Az állandó stressz, feszültség, még ha magadnak generálod is, teljesen magába szippant és megkeseríti az életet. Érdemes tehát tudatosan kontroll alatt tartani ezt a borzasztó érzést. Úgymond kezelni a stresszt.

Hogyan üzen a test?

A stressz rengeteg módon jelezheti, hogy baj van. Alapvetően egy bizonyos stressz-szint még egészségesnek is mondható, hiszen ez pörget, ez segít abban, hogy haladj a céljaid felé. Ilyenkor a testedben felszaporodnak az úgynevezett stresszhormonok. Valószínűleg a nagy túlélőt, a kortizolt már te is ismered. Termelődését a hipotalamusz szabályozza, a mellékvesekéreg pedig termeli. Komoly szerepet kap a tested bioritmusában, hiszen szabályozza az alvás-ébrenlét állapotát, a mentális és fizikai aktivitást, és nem mellékesen nélküle nem bírnánk ki a stresszhelyzeteket.

A stresszes helyzetek hatását úgy érzékeli a szervezeted, hogy extra adag kortizolt kezd termelni, hogy megküzdhess a kialakult problémával. Ez egy általános lelki és testi fáradtságot eredményez, nem véletlenül érzed extra kimerültnek magad a feszült élethelyzetekben.

A gond ott kezdődik, ha ez a stresszes időszak hosszabb, tartósabb ideig fennáll. Ilyenkor ugyanis a mellékvese képtelen kielégíteni a tested kortizolszükségletét, ezért a hormon szintje elkezd csökkenni, ami azonban a tartós stresszhelyzet miatt nem elegendő. Ez pedig számos testi tünetet von maga után.

Állandó aggodalom, szorongás fogja meghatározni a mindennapjaidat, és ha mindez nem lenne elég, akkor ott van még az alvászavar, a gyakori éjszakai megébredés, az álmatlanság. Persze azon kívül, hogy képtelen vagy kipihenni magad, más gondok is jelentkezhetnek.

Az immunrendszer nehezebben birkózik meg a betegségekkel, ezért egyre több és keményebb vírusos fertőzés okoz majd gondot.

A menstruációd szabálytalanná válhat, a PMS pedig még az eddigieknél is kiborítóbban fogja megkeseríteni a menzesz előtti időszakot. A nagyfokú stressz miatt a szervezeted elsődleges feladatának a kortizoltermelést tekinti, így más hormonok termelése háttérbe szorul.

Emellett persze a stressz hatással van a szexuális életedre, hiszen fáradt és nyűgös vagy, csökken a libidód, tehát még ez a fajta stresszlevezetés sem lesz kívánatos.

Muszáj időt találnod magadra, még ha ritkábban is sikerül, mint amennyiszer szükség lenne rá

Mégis hogyan kezeljük a stresszhelyzeteket?

A fent leírt állapot már kórosnak tekinthető, az „általános” stresszhelyzetek ennél sokkal kevésbé veszélyesek. Sajnos azonban a túlaggódás nem egyedi eset. Elég tipikus jelenség, hiszen annyi felé kell figyelni, sokkal nagyobb rajtunk a megfelelési kényszer. Állandóan, mindennek meg akarunk felelni, hiszen ez a társadalmi elvárás. Aztán jönnek a mindenféle kimerültség, stressz miatt jelentkező betegségek, ami aztán sokkal több gondot okoz majd, mint a stresszhelyzet kezelése.

Célszerű tehát a dolgok elébe menni, és idejében, helyén és megfelelően kezelni a stresszhelyzeteket, aggodalomra okot adó élethelyzeteket. A legtöbben persze a pihenést ajánlják. Bármennyire is közhelyes megoldásként hangzik, valóban ez az elsődleges megoldás. Pár nap kicsit távol a civilizációtól, a problémáktól nagyon sokat segíthet.

Én azonban azt mondom, hogy már az is hatalmas előrelépés, ha az apróbb stresszes szituációkat megtanuljuk kezelni. A legnagyobb baj ott kezdődik, hogy képtelenek vagyunk kikapcsolni. Ha már csak napi egy órát tudnánk saját magunkkal foglalkozni, sokkal kiegyensúlyozottabb, harmonikusabbak lennénk. Persze mondani könnyű, de tedd fel magadnak a kérdést: tényleg nincs egy órám magamra naponta?

Lehet ez bármilyen tevékenység, egy séta a kutyával, egy kis futás a szabadban, egy izzasztó edzés, egy film végignézése úgy, hogy CSAK ARRA figyelsz, vagy egy óra főzés, mosogatás stb., mert bizony vannak olyan elvetemültek, akik számára ez kikapcsolódást jelent.

Ne sajnáld magadtól az időt, ne engedd, hogy bedaráljanak a mindennapok és csak a stressz hajtson előre, mert előbb utóbb túl kimerült leszel ahhoz, hogy könnyedén visszafordítsd a kialakult helyzetet.

Ha ezer meg egy dolgod van, akkor is próbáld ki, hogy ha nem is minden nap, de heti háromszor olyan tevékenységet folytatsz, amihez valóban van kedved, és ami valóban kikapcsol. Találd meg a saját terápiád, találj időt magaddal és a stresszes helyzeteket is könnyebben ki fogod iktatni, hiszen lesz lehetőséged kikapcsolni, regenerálódni, elengedni a gondokat.