Edzés 40 felett: na ne viccelj!

Olvasási idő:

Az edzés szó alapvetően sokaknál egyenlő az időpocsékolással, hiszen sokan állítják, hogy: „nincs nekem erre időm meg energiám, örülök, ha hazaesek a munkából!” Ezt egy bizonyos kor felett még megtoldják egy „öreg vagyok én már ehhez” felkiáltással.  Én azonban azt vallom, mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát, és véleményem szerint nagyon motiváló, ha egy 40 feletti ember igenis tenni akar a testéért, és ez alatt nem az esztétikus megjelenést értem elsősorban.

Az, hogy valaki formában van, nem egyenlő azzal, hogy a napja nagy részét a konditeremben töltve izzad valami brutális súly alatt. Persze ez is lehet opció, de egy bizonyos életkor után érdemes elgondolkozni azon, mit teszel azért, hogy fiatalos, energikus és egészséges maradj. Az étkezés az egy dolog, de mi a helyzet a mozgással? Sokan az időhiányra fogják, van, aki csak egyszerűen motiválatlan, vagy öregnek érzi magát az edzéshez. Az alábbiakban összeszedtem, miért érdemes belevágni bármilyen mozgásformába 40 éves kor felett.

Hello izmok, hova lettetek?

Az első érv a mozgás mellett borzasztó egyszerű:

ahogy öregszel, úgy csökken az izomtömeged. 40 éves kor felett 10 évente elveszíted az izomtömeged kb. 4 %-át, ráadásul 50 felett ez a szám tovább növekszik 1-2 %-kal.

Az izom fontossága egyértelmű, hiszen elengedhetetlen a mozgáshoz, a mobilitás fenntartásához, a súlyod normalizálásához, sőt a csontjaid szilárdságához is. Ugyanis ahogy múlnak az évek a csontjaid is egyre gyengébbek, törékenyebbek lesznek, sőt, nők esetében ez még nagyobb rizikófaktor.

Emellett a több izom gyorsabb anyagcserét jelent. Ha pedig csökken az izomszinted, sokkal könnyebben rakódnak majd rád a plusz kilók, ami szintén nem túl megnyugtató hír.

Nem kell búcsút mondanod az izmoknak

Természetesen a fehérjefogyasztás emelése az egyik megoldás. Nem mindegy azonban, hogy milyen fehérjét fogyasztasz, hiszen az emésztésed is megváltozik. Célszerű ilyenkor a könnyebben emészthető fehérjéket előnyben részesíteni.

Az izomtömeg-vesztés, azaz a szarkopénia sajnos mindenkit utolér, és  a megfelelő kaja mellett mozgással is biztosíthatod izmaid megmaradását. Bizony, itt jön képbe az edzés! Biztosan nehezen veszed rá magad, hogy például lemenj a konditerembe, sokakat frusztrál, hogy “figyelik”. De jobb, ha tudod, hogy ha cikinek is éreznéd magad, mindenki elismerően néz majd rád. De ami ezen kívül még fontosabb, a legtöbb ember valóban edzeni jár le a terembe, nem pedig másokat nézegetni.

Negyven felett is bátran belevághatsz az edzésbe!
Negyven felett is bátran belevághatsz az edzésbe!

Ha valóban komolyan veszed az edzést, menj el személyi edzőhöz. Ő majd segít neked mindenben, tudni fogja, mi az a gyakorlat, ami neked való és a képességeidhez mérten fog foglalkozni veled. Persze a legtöbben ódzkodnak a kondiba járástól, és ez nincs másként fiatalabb korban sem. De hidd el, nagyon jót fog tenni az önbizalmadnak, és főleg az izmaidnak, ha lemerészkedsz a közeli terembe. Sőt, ha nagyon zavar, hogy mások néznek, vannak olyan termek is, ahol csak nők vannak.

De remek megoldás az is, ha eljársz közös edzésekre, akár barátnőkkel, akár kolléganőkkel. Annyi csoportos edzés van már, hogy Dunát lehet rekeszteni velük, és biztos vagyok benne, hogy találsz olyat, amire szívesen jársz, sőt, még közösség-összekovácsoló ereje is van egy-egy izzasztó órának.

Ha pedig ez is kizárt, akkor eddz otthon! Veszel pár súlyzót, egy polifoamot és egy fittballt, és már mehet is az edzés! A net tele van otthoni edzéstervekkel, és otthoni légkörben lehet, hogy könnyebben megy majd neked is. Most már csak időt kell szakítanod egy kis mozgásra, erősítésre.

A lényeg az, hogy találd meg azt a mozgásformát, amit tényleg szeretsz csinálni. Ne muszájból menj edzeni, legyen ez egy kikapcsolódás, egy- másfél óra, amit magadra szánsz heti háromszor. Fogd fel úgy, mint egy terápiát. Egy kis időt magaddal, amikor senki sem nyüzsög körbe, amikor kikapcsolod az agyad és csak a testedre koncentrálsz. Hidd el, akárhol is edzel, akárhogy is mozogsz, a stressz elszáll majd, és helyette az a kellemes fáradtság marad, amit akkor érez az ember, ha tett valamit a testéért és az egészségéért.