Futás kezdőknek: hogyan vágj bele?

Olvasási idő:
Én személy szerint sosem voltam nagy rajongója a futásnak, de a rengeteg embert magába ölelő ellentábor biztosan másként gondolja, hiszen nagyon sokan hódolnak ennek a sportnak. Mindenesetre emelem kalapom a futók előtt, hiszen komoly kitartás és akaraterő kell a hosszú kilométerek legyőzéséhez. Körbekérdeztem, mégis mire kell figyelnie egy kezdő futónak. Íme, a lista!

A futás egyszerűnek tűnhet: cipő fel, parkba ki, futás elkezd. De ez azért nem ilyen fekete-fehér, hiszen a sportok 99,99%-ához nem árt egy kis háttértudás. Mielőtt az ember belekezd egy mozgásformába, a legjobb, amit tehet, ha utána kérdez, utána olvas, utána érdeklődik, hogyan és miként érdemes belevágni az izmok átmozgatásába. Már csak azért is, mert ha nem akarsz lesérülni, meghúzni az izmokat, ízületeket, akkor jobb a tájékozódás. Nincs ez másként a futással sem.

Kardinális kérdés: egy jó cipő

Bizony a futás elengedhetetlen és legfontosabb eszköze a cipő. Nagyon sok tulajdonsága lehet egy jó cipőnek, legjobb, ha kiválasztásához szakértő kezekre bízod magad. Például nem is gondolnál rá, hogy a lábméreted lemérése mennyire fontos, mivel a megfelelő méretű cipő tartja csak igazán a lábad. Első és legfontosabb szempont a kényelem! Ez lebegjen a szemed előtt, mielőtt színt és típust választasz.

Gondolnád, hogy az étkezés ennyit számít?

Ne emeld a kalóriabeviteled csak azért, mert futni kezdtél, de ne is csökkentsd drasztikusan a tápanyagbeviteled.

A futás rendszerességétől függetlenül, a legjobb, ha kicsit átszabod az étkezéseidet.

Ehhez egyél teljes kiőrlésű gabonaféléket, több telítetlen zsírt, rostokat és zsírszegény fehérjéket. Ha mozogni kezdesz kelleni fog az energia, de ha túlzásba esel, mit sem ér a sportolás.

Futni mindenki tud, de a helyes futást érdemes megtanulni
Futni mindenki tud, de a helyes futást érdemes megtanulni

Csak lélegezz!

A megfelelő légzéstechnika, és a légzésedre való odafigyelés is nagyon fontos. Persze kezdőként nagyon nehéz ezt szabályozni, biztosan veled is előfordult, hogy hamar elfogyott a levegőd, kifulladtál, meg kellett állnod. Ilyenkor egyáltalán nem baj, ha sétára fogod magad, mint minden sport esetében, itt is időbe telik, míg beletanulsz a helyes ritmusba. Idővel a légzésed és a tüdőkapacitásod is megváltozik, csak légy kitartó!

Kitartás: egyáltalán nem mellékes tényező!

Ha már kitartás: nagyon könnyű elveszíteni a motivációt. Minden mozgásformára igaz ez, éppen ezért tenni kell azért, hogy a céljaid megvalósuljanak. Ha ehhez egy futótársra van szükséged, akkor kérj meg keress az ismerősök között olyan embert, aki szintén fut. Ha inkább magányosan rónád a köröket, akkor egy szép helyszín, vagy egy jó zene kiválasztása segíthet. A lényeg az, hogy örömödet leld a futásban, ne kényszerként éld meg. Idáig azonban le kell gyűrni pár lépcsőfokot, ezért van szükség az akaraterődre! Később büszke leszel magadra, és az önbizalmadat is növelni fogja ez az érzés.

Hogyan növeld a távot?

Fontos kérdés, hiszen jó lenne már az elején 10-20 kilométert lefutni. Azonban ne legyél türelmetlen! Senki sem a maratoni távval kezdi, kicsiben érdemes belevágni. Sőt, a legjobb, ha az elején nem is a távra, hanem az időre figyelsz. Ha minden héten 5 perccel növeled a futásaid hosszát, úgy fog növekedni a megtett távolság is.